نکته های نگه داری فرش

ویژگی های فرش ماشینی

سه شنبه, ۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱ ق.ظ

تفاوت فرشهای گره ای ماشینی

از قرن نوزدهم ، دستگاه های بافندگی بیشتر و بیشتر صنعتی و اتوماتیک می شود. به ویژه در انگلیس ، در ابتدا مقادیر زیادی فرش ماشینی ساخته می شد. روش تولید به مرور زمان بهینه و کوتاهتر شده است. از یک طرف ، در مراحل تولید به کار دستی کمتری نیاز بود و از طرف دیگر ، زمان تولید اکنون فقط به یک ساعت برای کل فرش کاهش یافته است. در مقایسه ، گره زدن فرش دستباف ، اگر سالها نباشد ، ماه ها طول می کشد.

در حالی که نوع تولید تفاوت قابل ملاحظه ای بین فرشهای دستباف و دستباف دارد ، اما تفاوت کاملاً سریع با چشم دیده می شود:

حاشیه فرش ماشینی در بیشتر موارد فقط با اهداف تزئینی دوخته می شود. روی یک کپی دست ساز ، حاشیه ها انتهای نخ زنجیری است که گره ها را به هم می چسباند. از حاشیه ها حتی می توان برای شناسایی سطح کیفی فرش های ایرانی نایین استفاده کرد.

فرش ایرانی هریس با الگوی کمی نامتقارن و بیش از 10 تفاوت در رنگ های مختلف

الگوها ویژگی مهم دیگری را ارائه می دهند. در مورد فرش های تولیدی صنعتی ، این الگو معمولاً توسط رایانه منعکس می شود و در هر دو نیمه 1: 1 متقارن است. گره زن نمی تواند این کار را با دست انجام دهد. او معمولاً دقیقاً هنگامی که شمع فرش نهایی تراش داده می شود جزئیات کوچک الگو را می بیند. اینها اغلب جزئیات هستند ، اما ویژگی منحصر به فردی به فرش می دهند که آن را منحصر به فرد می کند و حتی افزایش ارزش قطعات خاص را تضمین می کند.

تقارن یک تمایز مهم است. از لبه ناهموار و شکل فرش و همچنین بی نظمی در گره های پشت می توانید تشخیص دهید که یک فرش با دست گره خورده است. فرشهای ماشینی تقریباً هیچ بی نظمی یا انحرافی از هنجار ندارند.

طول عمر ، مواد طبیعی و غنای جزئیات بیشتر تمایز هستند. اگر می خواهید روی یک فرش گره خورده با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید ، نه تنها یک قطعه صنایع دستی سنتی که در تاریخ غوطه ور است ، بلکه فرشی ساخته شده از مواد طبیعی و با طول عمر بیشتر به دست می آورید. حتی اگر فرشهای ماشینی از پشم گوسفند و سایر مواد طبیعی وجود داشته باشد ، بیشتر آنها حداقل با رنگهای مصنوعی یا شیمیایی رنگ شده اند.

علاوه بر این ، آنها به تراکم گره و کیفیت فرشهای خوب شرقی نزدیک نیستند. به عنوان مثال در فرش های ماشینی فقط 8-10 رنگ را می توان ترکیب کرد ، در حالی که فرش دستباف محدودیتی ندارد.

چگونه یک فرش واقعی را تشخیص دهم؟

باید از قبل مشخص شود که فرش گره دستی است یا گره ای ماشینی. به سه روش می توان اطمینان داشت که این نوع فرش چیست:


فرش گره ای ماشینی حاشیه های دوخته شده دارد.
فرش را تا بزنید تا بتوانید گره های حاشیه پشت را ببینید. روی یک حاشیه بکشید. گره هایی را که مطابق با این حاشیه هستند و به فرش متصل هستند ، مشاهده کنید. آیا هنگام بیرون کشیدن حاشیه اینها حرکت می کنند؟ اگر چنین است ، به این معنی است که حاشیه ها روی آن دوخته نشده و نخ تاب از طریق فرش حاشیه ها را تشکیل می دهد.

فرش گره ماشینی بی عیب و نقص است.
فرش را برگردانید و پشت خود را راحت کنید. به دنبال الگویی باشید که در دو مکان مختلف فرش تکرار شود. یک ردیف گره را مقایسه کنید و به دنبال تفاوت ها باشید. اگر گره ها از اندازه های مختلفی برخوردار باشند یا حتی در یک توالی رنگ خطاهایی وجود داشته باشد ، مشخص است که این کار دستی است که به دلیل تعداد زیاد گره ها ، همیشه مستعد خطا است.

اندازه فرش گره ای ماشینی متفاوت نیست.
یک نوار اندازه گیری کنید و عرض را در مکان های مختلف اندازه بگیرید. یک فرش گره خورده تفاوت مشخصی را در محدوده میلی متر نشان می دهد.

  • ماهور کیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی